Bolonjski proces

Started by pereca, 05-09-2006, 12:56:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pereca

Bolonjski proces, u kom uèestvuje 45 evropskih zemalja, ima za cilj kreiranje jedinstvenog evropskog prostora visokog obrazovanja do 2010. godine.

Jedan od osnovnih principa Bolonjskog procesa je podsticanje i olak¹avanje mobilnosti studenata, nastavnog osoblja i istra¾ivaèa u Evropi, ¹to konkretno podrazumeva uvoðenje Evropskog sistema prenosa bodova, priznavanje kvalifikacija i delova studija, finansiranje programa mobilnosti, kao i uklanjanje formalnih prepreka za mobilnost (vize, boravi¹ne dozvole...) Bolonjski proces predviða poveæanje efikasnosti I fleksibilnosti sistema studija, ¹to bi uèinilo da studenti studiraju br¾e, bolje kao i da budu sposobniji da sa steèenim kvalifikacijama naðu posao na tr¾i¹tu rada bez dodatnog do¹kolovavanja. Da bi se poveæao I osigurao kvalitet visokog obrazovanja u Evropi Bolonjski proces zahteva èesto osve¾avanje nastavnih planova i programa, njihovu doslednu akreditaciju kao i njigovo prilagoðavanje studentima koji su centar I cilj svih reformi. Bolonjski proces podrazumeva studije orijentisane prema evropskom, a ne samo nacionalnom tr¾i¹tu rada, poveæanje stepena znanja stranih jezika meðu studentima i nastavnim osobljem I promovisanje evropskih vrednosti i kulture. Da bi na¹a zemlja, koja je 2003. godine zvanièno pristupila procesu, mogla da primeni ovaj naèin i strukturu obrazovanja potrebno je da odgovorno i dosledno sprovede reforme visokog obrazovanja. Na osnovu principa Bolonjskog procesa nastao je i novi Zakon o visokom obrazovanju koji je stupio na snagu u septembru 2005. Za uspeh predviðenih reformi od su¹tinskog znaèaja je ravnopravno uèe¹æe visokoobrazovnih institucija, predstavnika dr¾ave i studenata u svim procesima vezanim za visoko obrazovanje kao i savetodavna uloga predstavnika poslodavaca i radnika u procesu reformi. Podrazumeva se da je dr¾ava odgovorna za finansiranje, dono¹enje strategije i aktivno sprovoðenje politike visokog obrazovanja.


Ciljevi Bolonjske deklaracije

Da bi se ostvario ovaj ambiciozni cilj Bolonjski proces predviða sledeæe:

1. Uspostavljanje i olak¹avanje  mobilnosti studenata, nastavnog osoblja i istra¾ivaèa u Evropi

2. Uspostavljanje trocikliènog sistema studija
3. Uvoðenje Evropskog sistema prenosa bodova
4. Meðusobno priznavanje kvalifikacija i delova
studija ukljuèujuæi uvoðenje dodatka diplomi
5. Uspostavljanje sistema osiguranja kvaliteta
visokog obrazovanja
6. Stavljanje akcenta na evropsku dimenziju visokog
obrazovanja
7. Uèe¹æe studenata i visokoobrazovnih institucija
kao ravnopravnih partnera u reformama
8. Poveæanje atraktivnosti evropskog visokog
obrazovanja u globalnom kontekstu
9. Orijentacija obrazovanja ka uèenju tokom celog
¾ivota
10. Podsticanje dru¹tene dimenzije visokog
obrazovanja
11. Uèvr¹æivanje veza izmeðu visokog obrazovanja i
nauke
Da bi na¹a zemlja, koja je 2003. godine zvanièno pristupila
procesu, mogla da primeni ovaj naèin i strukturu obrazovanja
potrebno je da odgovorno i dosledno sprovede reforme visokog
obrazovanja. Na osnovu principa Bolonjskog procesa nastao je
i novi Zakon o visokom obrazovanju èije puno sprovoðenje tek
predstoji.

Izvor: www.studirajbolje.net